Constipada=Confinada!

 




GUÀRDIA DILLUNS 27

4º VALORS ÈTICS

La setmana passada va sorgir la qüestió de la caverna...que no estarem tots nugats de mans i peus front a una paret que agafem com a l’autèntica realitat ignorant tot un món despert, de colors vius i un sol que ens ompli de llum?

Al s. V a.C Plató ens parlava d’un mite que encara hui ens dona què pensar...el mite de la caverna. Si voleu saber-ne més, doneu-li al play.



Activitat al Diari de Classe:

1-      - Explica amb les teues paraules aquest mite

2-      - Reflexió escrita: La teua caverna

Fes una redacció escrita relacionant aquest mite en la teua pròpia vida, tracta de trobar quines serien les teues cadenes (les que t’obliguen a mirar cap avant i a no moure’t d’on estàs), quines serien les imatges reflectides en la teua realitat? Quin seria el món real? Què creus que et faria alliberar-te de les cadenes i trobar un món més enllà? T'agradaria eixir? Per què creus que alguns dels presoners prefereixen quedar-se dins de la caverna ignorant el món exterior?

3-   (Opcional):  Busca una fotografia, obra artística o fes una il·lustració on reflexes aquest mite a la teua manera. 




4º FILOSOFIA

La primera setmana junts ens vam plantejar la importància d’actuar seguint els nostres principis o valors ètics. Ja vam assegurar que hi havia situacions en les quals no podíem actuar d’acord amb els nostres pensaments però seria molt interessant que aquest curs tractarem de tenir clar què és allò que sí podem fer i què és allò que no podem fer. I que després, cadascun/a faça el que vulga, però sabent ja quan està actuant seguint els seus valors i quan no.

Aquesta setmana farem filosofia, ens qüestionarem la nostra capacitat d’acció a través de les vinyetes que us presentaré cada dia de classe. Davant de cada vinyeta haureu de prendre nota al vostre diari de classe de les següents qüestions i tractar de respondre-les individualment perquè només arribaré a classe farem una espècie de debat a partir d’elles tractant d’arribar a una conclusió que ens ajude a veure una solució a la problemàtica que cadascuna d’elles presenta.

VINYETA Nº1



1-      1) Quina problemàtica presente? Explica-la amb les teues paraules.

2-     2)  Necessites investigar un poc per entendre la vinyeta? (tal volta algú de classe puga explicar-la)

3-      3) Com col·labores tu a perpetuar aquesta situació?

4-      4) Com hem arribat fins aquí?

5-      5) Has normalitzat aquesta situació? Eres conscient d’ella abans de trobar-te amb aquesta vinyeta?

6-      6) Creus que pots fer alguna cosa per evitar-ho? Què?

 


1BACA/1BAHA

Hola, companys i companyes! Us trobe a faltar, això de no veure'ns i perdrem la tertúlia filosòfica dels capítols del Món de Sofia me té molt frustrada. Però per tractar que tots i totes estiguem d'alguna manera connectades continuaré fent entrades al blog i treballant per a que gaudim el màxim amb les circumstàncies actuals de la nostra lectura.  per favor, aneu fent al diari de classe el seguiment de la lectura! I qui vulga, que l'incloga en l'apartat de comentaris o que m'ho envie per correu. Això me faria molt feliç!

 

Què s'ha de fer en cada capítol, a banda de GAUDIR de la lectura?

 

1- Vocabulari: són les paraules que apareixen en la lectura i no sabem quin és el significat. És necessari que tinguem una part dedicada a aquestes paraules on, a més, copiem el significat d'aquestes. Això ens ajudarà a entendre el text i ens donarà el meravellós hàbit d'aprendre a estudiar comprensivament i no només memorísticament. 

 

2- Cites: són les frases de cada capítol que més t'hagen agradat (no cal que siguen les objectivament o aparentment més importants)

 

3- Qüestions filosòfiques: són preguntes que apareixen durant la lectura explícitament (qui eres tú? d'on ve el món) perquè són les que li arriben en forma de carta a Sofia i d'altres més implícites (que et puguin sorgir a tu llegint, puc arribar a saber qui sóc? què ha fet que siga com sóc? canviaré? què és allò que no canviarà mai en mi?...)

 

4- Teories filosòfiques: són respostes d'alguns autors/autores o escoles de pensament que apareixen en la lectura o us conte jo durant la classe (l'escepticisme, el dogmatisme, el mite de la caverna...). Una teoria científica és una resposta a una qüestió científica, no? Doncs amb la filosofia és el mateix, sols que les respostes filosòfiques són obertes (no poden ser mesurades amb cap aparell ni empíricament demostrades de forma universal)

 

5- Autors/autores: fiqueu el nom dels filòsofs o filòsofes que apareixen al capítol i/o sorgeixen en classe pel que anem xarrant (quan se m'ocòrre una cita de Sarte, de Simone de Beauvoir, Platò, Aristòtil...)


Arranquem la setmana amb el tercer capítol :) 

 

 

 




DIVENDRES 25/09

1 ESO E: En la última classe vam parlar de situacions en les que ens trobàvem incòmodes, la inseguretat emocional, etc. Avui, com no estic, m'agradaria que aprofitareu per fer la rúbrica d'autoavaluació al diari de classe (la trobareu en aquesta entrada si continueu baixant) i per contar la vostra història personal sobre aquestes qüestions que vam parlar la setmana passada: si me trobe desplaçat en el grup d'amics/amigues, si senc que el que dic no importa, si el que jo vull fer no interessa ningú...El pròxim dia, tal volta descobrim que si tirem del fil trobarem allò de bo que s'amaga darrere d'aquestes situacions que, aparentment, són dolentes. Us trobaré a faltar! Fins prompte!

2 ESO E: La última classe vaig decidir que anàvem a treballar amb el llibre per la impossibilitat de fer classes dialogades. 
Avui començareu el vostre diari de classe aportant les raons per les quals creieu que no podem fer les classes dialogades i atrevint-nos a confesar si ens agradava o no la idea que teníem de curs: xarrades a classe sobre aquells temes que, tot i que no apareixen als continguts oficials de cap assignatura, ens pareixen de vital importància (emocions, adolescència, sexualitat...). Quan acabeu, podeu copiar al diari la vostra nova rúbrica d'avaluació.

Examen: 5p
Llibreta: 3p
Comportament: 2p

1- Per què no podem fer les classes dialogades? Què ens ho impideix?
2- T'agradava com estava plantejada l'assignatura abans?
3- Copia a la llibreta la nova rúbrica d'avaluació


DIJOUS 24/09
Cada grup trobarà el que ha de fer a la entrada corresponent del seu grup dins d'aquest blog! També us he enviat un correu a totes i a tots! Escriviu-me per al que vulgueu :)

Iris.

Amics i amigues, dissabte vaig eixir de ruta per la muntanya i amb tot el sofoco de la calor me vaig tirar a l'aigua...congelada! Com a conseqüència tinc un constipat que pareixen 2. No, no és la COVID-19 (no coincideixen els símptomes), de tota manera, aquest curs si estàs constipada, estàs confinada i sí, igual me fan la prova i tinc una nova experiència que contar-vos quan ens vegem...no tingueu por, jo només us vull contagiar FILO-SOPHIA, és a dir AMOR A LA SAVIESA (a la vostra). Bé, dit açò...a continuació us deixe què podeu fer cada grup mentre jo me recupere.


GUÀRDIA DIMECRES 23/09

Iris Martínez

 

3r d’ESO D- VALORS ÈTICS: Copiar rúbrica d’auto-avaluació a la llibreta de classe i omplir la corresponent a la primera setmana + preguntes per al pot filosòfic (que les facen a la llibreta i les ficaran al pot la pròxima setmana)

1r d’ESO D- VALORS ÈTICS: Copiar rúbrica d’auto-avaluació a la llibreta de classe i omplir la corresponent a la primera setmana + preguntes per al pot filosòfic (que les facen a la llibreta i les ficaran al pot la pròxima setmana)

2n d’ESO D- VALORS ÈTICS: Copiar rúbrica d’auto-avaluació a la llibreta de classe i omplir la corresponent a la primera setmana + preguntes per al pot filosòfic (que les facen a la llibreta i les ficaran al pot la pròxima setmana)

*Les preguntes del pot filosòfic són preguntes que tenen cadascun d’ells/d’elles però que no troben resposta en google ni en cap llibre (potser perquè siguen molt personals, potser per què mai s’hagen plantejat respondre-les de veritat…) són “rallades de cap” que deixaran de forma anónima en el pot, però que ara hauran d’estar en la llibreta.

* Si acaben el quadre i les qüestions del pot filosòfic podeu ficar un vídeo del canal de youtube, o el que vulga el/la profe de guàrdia.

* La rúbrica la podeu trobar en aquesta mateixa entrada del blog (i en el vostre racó de classe al blog).

 

1r BACA/1BAHA

-          Completar al diari de classe la taula adjunta, individualment, segons la lectura del primer capítol del Món de Sofia:

a)       a) De què va el capítol? (breu resum: una/dos frases)

b)      b) Cites del capítol que t’hagen agradat

c)       c) Qüestions filosòfiques plantejades (les del blog i si en tens més)

d)      d) Opinió personal (sobre el que te done la gana del capítol)

e)      e) Vocabulari (paraules desconegudes)

 

-          Lectura del segon capítol prenent nota de cites que us agraden, paraules desconegudes, qüestions filosòfiques plantejades…

 

 

DIMARTS 22


4º d'ESO (Filosofia): 


1) Empleneu la rúbrica d'autoavaluació segons el que vam fer la setmana passada (els que vau fer vaga també), si no la teniu impresa, aprofiteu per copiar-la al diari de classe i marqueu amb una creu allò amb el que creieu haver complit la primera setmana de l'assignatura. 


Criteris d’avaluació

Setmana 1

Setmana 2

Setmana 3

Setmana 4

Setmana 5

Participació activa a l’aula

(4p)

 

 

 

 

 

Diari de classe

(3p)

 

 

 

 

 

Comentari al blog de classe

(3p)

 

 

 

 

 

Descompte per comportament

(-1p)

 

 

 

 

 



2) Recupereu el text que us vaig repartir a classe i expliqueu al vostre diari de classe:


a- Tema del text (de què va?)

b- Idees principals (quines són les idees principals del text?)

c- Contesteu a les preguntes que ens fa l'autor


(el text el trobareu també en aquesta entrada: https://sapereaudeconmigo.blogspot.com/2020/09/filosofia-4t-deso.html)


Si teniu dubtes, escriviu-me de vesprada al meu correu: iris.martinez@iesmaestrat.es


Una abraçada!


3r d'ESO, 2n d'ESO B i 1r d'ESO B (Valors Ètics)


1) Copieu i empleneu la rúbrica d'autoavaluació seguint el que va passar la setmana passada (copieu-la sancera així ja la teniu per a següents setmanes). Marqueu amb una creu allò que cregueu haver complit.

Criteris d’avaluació

Setmana 1

Setmana 2

Setmana 3

Setmana 4

Setmana 5

Participació activa a l’aula

(4p)

 

 

 

 

 

Diari de classe

(3p)

 

 

 

 

 

Comentari al blog de classe

(3p)

 

 

 

 

 

Descompte per comportament

(-1p)

 

 

 

 

 



2) Copieu i contesteu a les següents preguntes en el vostre Diari de Classe:


a- Per a què has escollit fer l'assignatura de valors ètics (en compte de religió)?

b- Què esperes aprendre en aquesta assignatura?

c- Què és el que més t'agrada fer?

d- Si tots els treballs estigueren igualment remunerats, quin escolliries i per què?


Si teniu dubtes, escriuviu-me a iris.martinez@iesmaestrat.es, gràcies!


Una abraçada,


Iris.



1 BAHA


1- Ja hem acabat el primer capítol del llibre. És moment de deixar reflectit al diari de classe allò que hem descobert, agafeu el llibre (o clickeu aqui per accedir al PDF https://www.cs.buap.mx/~jitalo/libros/mundodesofia.pdf) i, individualment contesteu:

a- De què va el capítol? (Breu resum)

b- Quines són les frases / cites del capítol que més t'han agradat?

c- Vocabulari: escriu quines han estat les paraules desconegudes durant la lectura i copia el significat.

d- Quines qüestions filosòfiques ens planteja el capítol (i les nostres xarrades a classe)? (aquestes estan en la nostra entrada del blog i crec que també les heu apuntat a les vostres llibretes).

e- Opinió personal: t'ha agradat el capítol? Per què?


Açò ha d'estar al vostre diari de classe. Demà comencem amb el segon capítol, ànims! 

Si teniu algun dubte, escriviu-me a iris.martinez@iesmaestrat.es


Una abraçada,


Iris


Comentarios

Entradas populares de este blog

FILOSOFIA 4T D'ESO

Nuevas preguntas del bote, ¿filosóficas?

Normas y Rúbrica de evaluación para el "debate"