Constipada=Confinada!
4º VALORS ÈTICS
La setmana
passada va sorgir la qüestió de la caverna...que no estarem tots nugats de mans
i peus front a una paret que agafem com a l’autèntica realitat ignorant tot un
món despert, de colors vius i un sol que ens ompli de llum?
Al s. V a.C Plató
ens parlava d’un mite que encara hui ens dona què pensar...el mite de la
caverna. Si voleu saber-ne més, doneu-li al play.
Activitat al Diari de Classe:
1- - Explica
amb les teues paraules aquest mite
2- - Reflexió
escrita: La teua caverna
Fes una redacció escrita relacionant aquest mite en la teua pròpia vida,
tracta de trobar quines serien les teues cadenes (les que t’obliguen a mirar
cap avant i a no moure’t d’on estàs), quines serien les imatges reflectides en
la teua realitat? Quin seria el món real? Què creus que et faria alliberar-te
de les cadenes i trobar un món més enllà? T'agradaria eixir? Per què creus que alguns dels presoners prefereixen quedar-se dins de la caverna ignorant el món exterior?
3- (Opcional): Busca
una fotografia, obra artística o fes una il·lustració on reflexes aquest mite a
la teua manera.
4º FILOSOFIA
La primera
setmana junts ens vam plantejar la importància d’actuar seguint els nostres principis
o valors ètics. Ja vam assegurar que hi havia situacions en les quals no podíem
actuar d’acord amb els nostres pensaments però seria molt interessant que
aquest curs tractarem de tenir clar què és allò que sí podem fer i què és allò
que no podem fer. I que després, cadascun/a faça el que vulga, però sabent ja
quan està actuant seguint els seus valors i quan no.
Aquesta setmana
farem filosofia, ens qüestionarem la nostra capacitat d’acció a través de les
vinyetes que us presentaré cada dia de classe. Davant de cada vinyeta haureu de
prendre nota al vostre diari de classe de les següents qüestions i tractar de
respondre-les individualment perquè només arribaré a classe farem una espècie
de debat a partir d’elles tractant d’arribar a una conclusió que ens ajude a
veure una solució a la problemàtica que cadascuna d’elles presenta.
VINYETA Nº1
1- 1) Quina
problemàtica presente? Explica-la amb les teues paraules.
2- 2) Necessites
investigar un poc per entendre la vinyeta? (tal volta algú de classe puga
explicar-la)
3- 3) Com
col·labores tu a perpetuar aquesta situació?
4- 4) Com
hem arribat fins aquí?
5- 5) Has
normalitzat aquesta situació? Eres conscient d’ella abans de trobar-te amb
aquesta vinyeta?
6- 6) Creus
que pots fer alguna cosa per evitar-ho? Què?
1BACA/1BAHA
Hola, companys i companyes! Us trobe a faltar, això de no veure'ns i
perdrem la tertúlia filosòfica dels capítols del Món de Sofia me té molt
frustrada. Però per tractar que tots i totes estiguem d'alguna manera
connectades continuaré fent entrades al blog i treballant per a que gaudim el
màxim amb les circumstàncies actuals de la nostra lectura. per favor,
aneu fent al diari de classe el seguiment de la lectura! I qui vulga, que
l'incloga en l'apartat de comentaris o que m'ho envie per correu. Això me faria
molt feliç!
Què s'ha de fer en cada
capítol, a banda de GAUDIR de la lectura?
1- Vocabulari:
són les paraules que apareixen en la lectura i no sabem quin és el significat.
És necessari que tinguem una part dedicada a aquestes paraules on, a més,
copiem el significat d'aquestes. Això ens ajudarà a entendre el text i ens
donarà el meravellós hàbit d'aprendre a estudiar comprensivament i no només
memorísticament.
2- Cites: són
les frases de cada capítol que més t'hagen agradat (no cal que siguen les
objectivament o aparentment més importants)
3- Qüestions
filosòfiques: són preguntes que apareixen durant la lectura
explícitament (qui eres tú? d'on ve el món) perquè són les que li arriben en
forma de carta a Sofia i d'altres més implícites (que et puguin sorgir a tu
llegint, puc arribar a saber qui sóc? què ha fet que siga com sóc? canviaré?
què és allò que no canviarà mai en mi?...)
4- Teories
filosòfiques: són respostes d'alguns autors/autores o escoles de pensament
que apareixen en la lectura o us conte jo durant la classe (l'escepticisme, el
dogmatisme, el mite de la caverna...). Una teoria científica és una
resposta a una qüestió científica, no? Doncs amb la filosofia és el
mateix, sols que les respostes filosòfiques són obertes (no poden ser mesurades
amb cap aparell ni empíricament demostrades de forma universal)
5- Autors/autores:
fiqueu el nom dels filòsofs o filòsofes que apareixen al capítol i/o sorgeixen
en classe pel que anem xarrant (quan se m'ocòrre una cita de Sarte, de Simone
de Beauvoir, Platò, Aristòtil...)
Arranquem la setmana amb el tercer capítol :)
Amics i amigues, dissabte vaig eixir de ruta per la muntanya i amb tot el sofoco de la calor me vaig tirar a l'aigua...congelada! Com a conseqüència tinc un constipat que pareixen 2. No, no és la COVID-19 (no coincideixen els símptomes), de tota manera, aquest curs si estàs constipada, estàs confinada i sí, igual me fan la prova i tinc una nova experiència que contar-vos quan ens vegem...no tingueu por, jo només us vull contagiar FILO-SOPHIA, és a dir AMOR A LA SAVIESA (a la vostra). Bé, dit açò...a continuació us deixe què podeu fer cada grup mentre jo me recupere.
GUÀRDIA DIMECRES 23/09
Iris Martínez
3r d’ESO D- VALORS ÈTICS: Copiar rúbrica d’auto-avaluació
a la llibreta de classe i omplir la corresponent a la primera setmana +
preguntes per al pot filosòfic (que les facen a la llibreta i les ficaran al
pot la pròxima setmana)
1r d’ESO D- VALORS ÈTICS: Copiar rúbrica d’auto-avaluació
a la llibreta de classe i omplir la corresponent a la primera setmana +
preguntes per al pot filosòfic (que les facen a la llibreta i les ficaran al
pot la pròxima setmana)
2n d’ESO D- VALORS ÈTICS: Copiar rúbrica d’auto-avaluació
a la llibreta de classe i omplir la corresponent a la primera setmana +
preguntes per al pot filosòfic (que les facen a la llibreta i les ficaran al
pot la pròxima setmana)
*Les preguntes del pot filosòfic són preguntes que
tenen cadascun d’ells/d’elles però que no troben resposta en google ni en cap llibre
(potser perquè siguen molt personals, potser per què mai s’hagen plantejat
respondre-les de veritat…) són “rallades de cap” que deixaran de forma anónima en
el pot, però que ara hauran d’estar en la llibreta.
* Si acaben el quadre i les qüestions del pot filosòfic
podeu ficar un vídeo del canal de youtube, o el que vulga el/la profe de guàrdia.
* La rúbrica la podeu trobar en aquesta mateixa entrada del blog (i en el vostre racó de classe al blog).
1r BACA/1BAHA
-
Completar al diari de classe la taula adjunta,
individualment, segons la lectura del primer capítol del Món de Sofia:
a) a) De què va el capítol? (breu resum: una/dos
frases)
b) b) Cites del capítol que t’hagen agradat
c) c) Qüestions filosòfiques plantejades (les del blog
i si en tens més)
d) d) Opinió personal (sobre el que te done la gana
del capítol)
e) e) Vocabulari (paraules desconegudes)
-
Lectura del segon capítol prenent nota de cites
que us agraden, paraules desconegudes, qüestions filosòfiques plantejades…
DIMARTS 22
4º d'ESO (Filosofia):
1) Empleneu la rúbrica d'autoavaluació segons el que vam fer la setmana passada (els que vau fer vaga també), si no la teniu impresa, aprofiteu per copiar-la al diari de classe i marqueu amb una creu allò amb el que creieu haver complit la primera setmana de l'assignatura.
Criteris
d’avaluació |
Setmana 1 |
Setmana 2 |
Setmana 3 |
Setmana 4 |
Setmana 5 |
Participació
activa a l’aula (4p) |
|
|
|
|
|
Diari de
classe (3p) |
|
|
|
|
|
Comentari al blog
de classe (3p) |
|
|
|
|
|
Descompte
per comportament (-1p) |
|
|
|
|
|
2) Recupereu el text que us vaig repartir a classe i expliqueu al vostre diari de classe:
a- Tema del text (de què va?)
b- Idees principals (quines són les idees principals del text?)
c- Contesteu a les preguntes que ens fa l'autor
(el text el trobareu també en aquesta entrada: https://sapereaudeconmigo.blogspot.com/2020/09/filosofia-4t-deso.html)
Si teniu dubtes, escriviu-me de vesprada al meu correu: iris.martinez@iesmaestrat.es
Una abraçada!
3r d'ESO, 2n d'ESO B i 1r d'ESO B (Valors Ètics)
1) Copieu i empleneu la rúbrica d'autoavaluació seguint el que va passar la setmana passada (copieu-la sancera així ja la teniu per a següents setmanes). Marqueu amb una creu allò que cregueu haver complit.
Criteris
d’avaluació |
Setmana 1 |
Setmana 2 |
Setmana 3 |
Setmana 4 |
Setmana 5 |
Participació
activa a l’aula (4p) |
|
|
|
|
|
Diari de
classe (3p) |
|
|
|
|
|
Comentari al blog
de classe (3p) |
|
|
|
|
|
Descompte
per comportament (-1p) |
|
|
|
|
|
2) Copieu i contesteu a les següents preguntes en el vostre Diari de Classe:
a- Per a què has escollit fer l'assignatura de valors ètics (en compte de religió)?
b- Què esperes aprendre en aquesta assignatura?
c- Què és el que més t'agrada fer?
d- Si tots els treballs estigueren igualment remunerats, quin escolliries i per què?
Si teniu dubtes, escriuviu-me a iris.martinez@iesmaestrat.es, gràcies!
Una abraçada,
Iris.
1 BAHA
1- Ja hem acabat el primer capítol del llibre. És moment de deixar reflectit al diari de classe allò que hem descobert, agafeu el llibre (o clickeu aqui per accedir al PDF https://www.cs.buap.mx/~jitalo/libros/mundodesofia.pdf) i, individualment contesteu:
a- De què va el capítol? (Breu resum)
b- Quines són les frases / cites del capítol que més t'han agradat?
c- Vocabulari: escriu quines han estat les paraules desconegudes durant la lectura i copia el significat.
d- Quines qüestions filosòfiques ens planteja el capítol (i les nostres xarrades a classe)? (aquestes estan en la nostra entrada del blog i crec que també les heu apuntat a les vostres llibretes).
e- Opinió personal: t'ha agradat el capítol? Per què?
Açò ha d'estar al vostre diari de classe. Demà comencem amb el segon capítol, ànims!
Si teniu algun dubte, escriviu-me a iris.martinez@iesmaestrat.es
Una abraçada,
Iris
Comentarios
Publicar un comentario